Skip to main content

Ezen írást egy általános iránymutatónak szánom bármilyen webáruházas befektetéshez. A megállapítások alapvetően kisvállalkozási formában működő értékesítés esetén relevánsak. Egy nagybefektető webáruházas invesztíciója teljesen más struktúrában történik. Számtalan sikeres és sikertelen webshopos projektet látva egy kiemelkedő sarokpont világlik ki. Erre odafigyelve megalapozható egy hosszútávú profitábális működés. Ezen túl az ördög itt is természetesen a részletekben rejlik, tehát nem elég odafigyelni erre az egy fundamentumra, önmagában ez sikert még nem jelent, de kiváló alapot igen.

A pandémia okán a digitalizáció óriásit ugrott a 2020-as évben. Ez, továbbá a különféle korlátozások, éreztették hatásukat az e-kereskedelemben. A hagyományos bolti vásárlások visszaszorultak, ezzel párhuzamosan az online értékesítés meredek felfutása figyelhető meg. Az Olcsóbbat.hu ár összehasonlító idén márciusban 20, áprilisban majdnem 40 százalékos növekedést mért februárhoz viszonyítva.
Rengeteg vállalkozóban, vállalkozni vágyóban ilyenkor fellobban az ötlet, nekem is kell egy webshop. Ez idáig rendben is van. Azt viszont mindenkinek tudnia kell, hogy nagyon alapos tervezés kell megelőzze a webshop fejlesztés megkezdését.

Mit kell tudni mielőtt belevágok?

Fontos, hogy az infrastruktúra rendelkezésre álljon. Amennyiben digitális termékek vagy valamilyen online megvalósuló szolgáltatások értékesítése történik, akkor nyilván ez a lépés kihagyható. Fizikai termékek esetében viszont számolnunk kell a raktározás és a szállítás költségeivel. Ezt követően meg kell tervezni milyen szállítási és fizetési módozatok álljanak a vevők rendelkezésére. Ezen túlmenően ezernyi apró dolognak kell utánanézni, de ezen cikk célja nem ezen lépések összegyűjtése, hanem azon fundamentum leleplezése, amin a siker leginkább múlik.
Ez pedig nem más, mint a termék, termékek. Lehet vizsgálni ezt mindenféle szempontból és érdemes is, viszont a mi fókuszunk most azon kell legyen, hogy ezek a termékek hogy kerülnek előállításra, beszerzésre.

A bukás alapja

A legtöbb webshopos kudarc kezdőpontja az, amikor olyan termékek értékesítését kezdi meg a vállalkozó amit nem Ő gyárt vagy nem kizárólagos forgalmazó. Persze ez még nem jelentené a biztos bukást, de általában ilyen esetben olyan termékek értékesítése kezdődik meg, amik viszonylag széles körben elérhetők, ezért rengeteg versenytárs akad. Ennek okán nem lehet beszélni márkaépítésről sem. Ilyen esetekben az ár dominál leginkább, így rendkívül jellemző az alacsony haszonkulcs. Ha pedig az alacsony, akkor a bukás garantált, általában az ilyen webshopos próbálkozások egy esztendőt sem érnek meg.
Ennek az a legfőbb oka, hogy a költségeket nem megfelelően tervezik be. Ugyanis az első néhány egy, sokszor kettő év a befektetés időszaka. A webshop fejlesztési költségein túl érdemi fenntartási költsége is van egy ilyen rendszernek. Nem mennék abba bele milyen más költségek adódnak még, de a lista elég hosszúra nyúlhat. Ezeket alacsony haszonkulcs esetén képtelenség kitermelni. Az említett kisvállalkozói befektetés pedig jellemzően nem tartalmaz három évnyi tartalékot a működéshez, így hamar eljön a bezárás ideje egy negatív hozamú webshop esetén.

Hogy nyissunk akkor webáruházat 2021-ben?

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”1″ ihc_mb_template=”1″ ]

A siker alapja ezek alapján abban határozható meg, hogy leginkább érdemes saját fejlesztésű termékekben gondolkozni. Itt nem arra kell gondolni, hogy akkor szükségem lesz előtte egy gyárra. Számtalan olyan manufakturális jellegű termékkel el lehet indulni, amihez nem kell óriási befektetést eszközölni. Egy konkrét példát említenék, azonban a kedves olvasó számára azt tanácsolom, hogy maga találja meg azt termékskálát vagy akár egy terméket, amit létre tud hozni. Ilyen lehet akár egy egyedi, kézzel készült ruhákat, kiegészítőket gyártó megoldás. Erre kiválóan lehet márkát (saját) építeni. Miért jó ez? Ha pont ugyanilyen nem elérhető csak úgy tömeges méretekben, akkor lehetőség van egyedi árképzést végrehajtani. Ez alapján itt teljesen reálisan lehet gondolkozni akár 100%-os haszonkulcsban.
Mi van, ha arra nincs lehetősége a vállakozónak, hogy saját terméket állítson elő?
Pánikba akkor sem kell esni, hisz számtalan sikeres kereskedelmi vállalkozás létezik saját termékek nélkül is. Másodsorban el lehet gondolkozni azon, hogy olyan terméket árusítsunk, amiből nincs még Magyarországon. Ajánlott ezt kizárólagos forgalmazói státuszban végezni. Itt is kiválóan lehet márkát építeni és a föntiekhez hasonlóan sokkal szabadabb árképzés hajtható végre, mindegy sok ezer cég által forgalmazott tömegterméken. Nyilván itt a haszonkulcs valószínűleg bőven a saját termék alá csúszik, de még mindig egy viszonylag magasabb tartományban lehet. Az 50% még mindig jobban hangzik, mintha egy sampont akarunk eladni 4%-os haszonkulccsal.

Ha ezek közül egyiket sem tudom megvalósítani, akkor mit csináljak?

Az eddigi tapasztalatom alapján azt mondanám, hogy ne invesztálj webáruházba ebben az esetben. Csakis akkor tedd, ha nagyon komoly pénzügyi háttérrel rendelkezel és kitartó vagy, az sem tántorít el a célodtól, ha három masszívan veszteséges évet produkálsz. Tudatosan felépített hatékony rendszerrel más formában is elképzelhető a siker, de kicsiben semmiképpen ne próbálkozz ilyen konstrukcióban.

[/ihc-hide-content]