fbpx

Előre szeretném bocsátani, hogy a cikk alapvetően laikusok számára íródott, tehát olyan vállalkozók részére, akik átfogóbb képet akarnak kapni arról, milyen nagyobb állomásai vannak a weboldal üzemeltetésnek. Sokan nem rendelkeznek semmilyen információval, így könnyen rossz irányt választanak.

Mire van szükség egy weboldalhoz?

Először is el kell készülnie a webes rendszernek, tehát magának a honlapnak vagy webáruháznak. Ennek kivitelezése a webfejlesztő vállalkozások feladata.

Szükség van webtárhelyre, amin az elkészült weboldal futni tud. Ide tartozik az elektronikus levelezés és egyéb olyan technikai paraméterek biztosítása a weboldal számára, amire most nem térünk ki részletesebben, mert ilyen mélységben nincs ebben a cikkben relevanciája. Ezt a szolgáltatást alapvetően hoszting cégek biztosítják.

A weboldalak elengedhetetlen része, azok karbantartása. Ezt jellemzően és jó esetben a weboldal fejlesztője végzi. Nem mindegy, milyen alapokra épült a weboldal. Van, amelyikkel kevesebb, van, amelyikkel többet szükséges foglalkozni. Alapvetően ez egy rendszeres szolgáltatás, tehát ezzel kapcsolatban havi szinten merülnek föl költségek. Ideálisan fix összeg, amivel egy komplett szolgáltatáscsomag jár, kifejezetten a weboldalt érintő működés biztosításához (tehát nem szerveroldali tevékenységek).

A bevett szokás.

Egy hasonlattal lehetne legjobban illusztrálni azt a bevett szokást, ahogy a webfejlesztők, a webes cégek többsége dolgozik. Most azt a verziót taglalom, amikor valóban hozzáértő és jó munkát végző fejlesztő készít weboldalt, webshopot, webes rendszert. Tehát nem azt, amikor az ügyfél egy kóklerre bízza a webfejlesztést, aki 99000 Ft-os akciós áron mindent és még annál is többet megcsinál számára. A profikra is jellemző, hogy nem foglalkoznak a weboldal kiszolgálásának kérdésével. Mintha az valamilyen megtűrt, idegen dolog lenne, amire ugyan szükség van, de ezt elvégzik más cégek, azzal nem kell törődni. Olyan szempontból ez érthető, hogy ez egy külön szakma, közvetlenül nincs köze a weboldalak kivitelezéséhez. Azonban ettől még a weboldalt a mögötte lévő szerver fogja kiszolgálni, az hajtja meg minden kódsorát. Ezt a tényt nem tudjuk figyelmen kívül hagyni.

Olyan ez, mintha valaki egy csodás kasztnival rendelkező autóban ülne, de a vezetési élmény nem lenne az igazi, mert motorhibás a járgány, legalábbis akadozik a gépjármű gördülékeny működése.

Mi az, amit a legtöbben vállalnak?

A weboldalak elkészítését és azok karbantartását, ami a weboldal rendszerének frissítését foglalja magába. Szerver oldalról pedig semmit. Itt szoktak egy idő után a problémák jelentkezni.

Hol az első buktató?

A hoszting cégek azok, akik a weboldalak kiszolgálásával foglalkoznak. Szervereket működtetnek, különféle webtárhely csomagokat kínálnak weboldal tulajdonosoknak. Nyilván profitorientált cégekről van szó, a legtöbben azzal operálnak, hogy egy szerverre bezsúfolnak annyi ügyfelet (weboldalt), amennyit csak tudnak. Nem ritka, amikor 1000 weboldalnál is többet kiszolgál egy szerverük. Ezek általában 20-30000 Ft-os éves díjjal rendelkező csomagok. Ezek azok, amik általában semmit sem érnek, legfeljebb akkor lehetnek ideálisak, ha a weboldalunkat nagyon kevesen látogatják. Erre bazírozni vállalkozóként meglehetősen kontraproduktív gondolat. Nyilvánvalóan egy weboldal akkor tudja betölteni a célját, ha minél több interakciót tud kiváltani, legalábbis sokan látogatják. Így a weboldal tulajdonos az ott kínált szolgáltatását, termékeit meg tudja mutatni a látogatók tömegének.

Amennyiben érdemi felhasználó érkezik, akkor könnyen bele lehet futni a következő hibaüzenetbe, ami a weboldalunk helyén fogad, ha ilyen webtárhelyet sikerült megvásárolnunk: 508 Resource Limit Is Reached.

Ez jellemzően annyit takar, hogy tárhelye elérte a csomagban foglalt erőforrás határát, ezért megjelenítését már nem tudja megoldani a szerver. Meglehetősen kínos. Tehát a vállalkozó sikeressége, érdemi látogatószáma okán, amivel praktikusan szolgáltatásait, termékeit kellő számú megrendelőnek tudná értékesíteni, probléma a hoszting cégnek. Ahogy látható, ők a nagyon olcsón kínált, limitált erőforrásban érdekeltek, viszont ezzel nem sokra megy a vállalkozó. Kiemelném, hogy ez nem a hoszting cég hibája. Amíg van igény a nagyon olcsó, keveset érő szolgáltatásokra, addig ez a problémakör ezt a vállalkozói réteget érinteni fogja. Írásom egyik célja, hogy rávilágítson és az Olvasó számára nagyobb perspektívában mutassa be, hogy megfelelő, számára optimális szolgáltatások igénybevételével sikeresebb lehet az online világban.

Hol a második buktató?

Számos hoszting cégnél persze vannak olyan csomagok, ahol lehet érdemi erőforrást is vásárolni, de ezeknél akár 100-200000 Ft-os éves kiadással is szembesülhet a weboldal tulajdonos. Továbbá itt már rendszergazdai képességek szükségesek. Például egy VPS működtetéséhez, amihez a webfejlesztők többsége, érthető módon, semmit sem ért. Alapvetően ezt a feladatot egy linux rendszergazda tudja elvégezni. Ha ilyen nincs a webfejlesztő cégnél, akkor feltehetően ajánlanak valakit. Így azonnal háromfelé bomlik az üzemeltetéshez, karbantartáshoz szükséges szolgáltatók száma. Nem beszélve arról, hogy itt újabb költségek keletkeznek, mert a VPS szerver díja mellett már a linux rendszergazda óradíját is fizetheti az ügyfél, továbbá a weboldal karbantartási szolgáltatás díját a webfejlesztő részére. Három különféle szolgáltató. Ha probléma van a weboldallal, akkor a megoldáshoz többnyire mindhármuk közötti kommunikációra szükség van. Erre azonban számos esetben csak rendkívül nagy késedelemmel van lehetőség.

Az ügyfél pedig ilyenkor vár – akár napokig – és nézi a böngészőben a weboldala helyén található hibaüzenetet. Jól látni, hogy ez meglehetősen káros és nem költséghatékony modell egy bevételt, ügyfeleket generáló weboldal üzemeltetésére.

Hol a harmadik buktató?

Sokszor az ügyfél úgy érkezik a webfejlesztőhöz, hogy valahol lefoglalt egy domaint és kapott hozzá valamilyen tárhelyet. Ilyenkor a webfejlesztők többsége ezt elfogadja és nem foglalkozik azzal, hogy annak a tárhelynek milyenek a paraméterei. Rendelkezik-e megfelelő erőforrással vagy technológiával.

Például: elérhető-e a PHP 7.3-as verziója, amivel PHP 5.6-hoz képest akár 200%-os, a PHP 7-hez képest akár 30%-os gyorsulás érhető el.

A legtöbb fapados hoszting szolgáltatónál ilyenekről álmodni sem lehet. A webfejlesztőket pedig a legtöbb esetben nem érdekli az üzemeltetés; csak valahogy települjön föl a CMS rendszer a tárhelyre, aztán csak lesz valami… Ez a nem éppen sikerorientált hozzáállás nehéz helyzetbe hozza a gyanútlan vállalkozót, amikor a weboldalával szeretne eredményeket elérni a világhálón.

Mi a megoldás?

A közel 15 éves személyes tapasztalatom révén azt tudom állítani, hogy ezen szolgáltatások integrációjának megvalósítása hozza el a valóban testre szabható webes infrastruktúrát. Ez előfeltétele az hatékony weboldal üzemeltetésnek.

Amiatt érdemes ebben gondolkodnia minden vállalkozónak, mert ennek segítségével sikeresebb megvalósítás érhető el.

Minden egy kézben tud koncentrálódni, ezáltal a legkisebb problémára is rendkívül gyors szakmai reakció adható. Egyablakos rendszerben történik a kiszolgálás, nem kell sorban állni különféle szolgáltatók között. Ajánlott azt is figyelembe venni, hogy a rendelkezésre állás mellett milyen gyors ügyfélszolgálatot biztosít az adott cég. Probléma esetén el lehet-e őket érni hétvégén? Átlátható üzemeltetési és felelősségi helyzetet hoz az integráció. Emellett költséghatékony, ha egy csomagban elérhető a vállalkozó számára az összes szolgáltatás, amiért így egyetlen díjat fizet.

Összegzés:

Nem elvárható a hoszting cégektől, hogy webfejlesztéssel kapcsolatban kompetensek legyenek, ahogy az sem, hogy a webfejlesztő tisztában legyen a linux szerverek üzemeltetésének fortélyaival. Ennek okán érdemes megfontolnia minden vállalkozónak, hogy olyan cégre bízza a webes megjelenését, akik ezt a kettőt egy kézből ki tudják szolgálni, emellett a weboldal karbantartását is el tudják végezni. Ezzel kiszámíthatóbbá, tervezhetőbbé válik a weboldal működtetésének pénzügyi költsége. Én ezt tartom hosszú távon hatékony üzemeltetési modellnek. Ha ezekre a sarkalatos pontokra odafigyel a honlaptulajdonos, számtalan bosszúságtól, kellemetlenségtől, profitveszteségtől tudja megóvni magát. Mi évek óta hatékonyan alkalmazzuk ezt a stratégiát: tárhely és weboldal karbantartás.